lørdag 29. mars 2008

I want you bleeders - medietilsynet burde skjerpe seg!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er uenig. Jeg mener medietilsynet har rett. At dette skulle være spesielt skremmende for jenter forstår jeg ikke hvor du tar fra, men deg om det.

At den skulle gi varige men for en tolvåring tror jeg ikke. Jeg vet ikke om jeg ville tatt med en tolvåring, men det er de foresattes ansvar å bedømme små kinogjesters modenhet. Noen kan sikkert fint se den, andre ikke.
At femtenåringer skulle bli oppriktig skremt av noe så uvirkelig (folk bryter stadig ut i sang, for eksempel), har jeg ingen tro på.

Vemmelse og frykt er ikke det samme. Jeg synes ikke det er medietilsynets oppgave å beskytte noen fra ubehag, men å vurdere hvor gamle noen antas å måtte være før de kan forstå og bearbeide noe eventuelt ubehagelig.

Det er jo meningen disse eventuelle tolvåringene skal samtales med av disse foresatte. Og femtenåringer kommer i mange utgaver.

Det blir helt, helt fjernt for meg at Sweeney Todd skal være skremmende.

obskur sa...

Det med at jenter blir mer skremt av film enn gutter er jo tross alt en kjensgjerning (jeg vet mange blir irritert over dette men, som du sier - meg om det...), men akkurat i dette tilfellet var det slik jeg oppfattet jentene (og noen av de litt yngre guttene) som kom ut etter visningen, og for så vidt under visningen også.

Egentlig så syns jeg at en 15 års grense hadde vært greit for filmen - så lenge den grensen hadde vært en absolutt grense. Det som plager meg mest er at barn ned til 12 år kan se den. Greit nok at folk bryter ut i sang hele tiden, og det gjør filmen urealistisk, men selve strupekuttingen er ikke urealistisk i det hele tatt (blodet hadde kanskje litt feil farge, men så er jeg litt kresen også da...). Jeg tror ikke det er usannsynlig i det hele tatt at et barn på 12 år kan få mareritt av denne filmen, men som du sier, det er variert grad av modenhet. Det finnes nok mange 12 åringer som ikke reagerer i det hele tatt på dette, men jeg tror at de aller fleste av dem vil denne filmen ha negativ effekt på.
Nå var jo til og med kjæresten min som er mye eldre preget resten av den kvelden på grunn av filmen, og hun fikk meg til å love at vi aldri skulle se den igjen (men Kill Bill hadde hun ingen problemer med [strålende film forøvrig]). Hun er som jeg nevnte 21 år, og absolutt ikke umoden, men selve akten av strupekutting kan bli litt drøy for noen.
Det er vel akkurat det at det er så stor variasjon av hvor modne noen er som er problemet, jeg tror at en god del av de yngste som så/ser filmen ikke er modne nok.

Poenget mitt som egentlig ikke kommer frem i det hele tatt i posten min, er at det burde i tillegg til den vanlige 15 års grensen som vi har, være en absolutt 15 års grense.

Forresten trenger det jo ikke være det at en film er skremmende eller ikke som avgjør om hvorvidt den skal ha 18 års grense eller ikke. Sweeney Todd er ikke spesielt skremmende, men brutaliteten som man får fremstilt på skjermen.

I scenen der Pirelli blir banket/drept er det jo relativ lenge siden det har blitt sunget noe, og hele den scenen foregår slik en 'normal' film ville fremstilt det. Det er ikke skremmende, men brutalt. Det er som sagt ikke bare hvorvidt en film er skremmende som skal avgjøre aldersgrensen, selv om det foregår i et urealistisk univers, er drapene meget realistiske, og jeg syns det burde få telle meg i grensesettingen også.

Men nok om det...

Hva syns du selv om filmen? ;)